Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nathasja - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nathasja - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Nathasja

Blijf op de hoogte en volg Nathasja

08 Augustus 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Hey!

Ik lees alle berichtjes die jullie plaatsen hoor, ook al reageer ik niet. Vind het erg leuk om te lezen :)

Dinsdag ochtend hebben we eerst vanaf Pangandaran een busje genomen naar het station, uurtje rijden. Het was bloedheet en volgens mij was er echt zuurstofgebrek want iedereen kakte helemaal in terwijl we pas een uur wakker waren. In de trein hadden we meteen al een plekje uitgezocht dat ons wel beviel, allebei een bankje en een tafel ertussen zodat we konden kaarten. Ik heb trouwens een nieuw kaartspel in Bukit Lawang geleerd en dat spelen we nu aldoor. Het was de bedoeling dat we een coupe verder liepen (waar geen tafels waren) maar we deden net alsof we het niet snapte; plofte met onze backpack, dagrugzak, tas met fruit en nog een tas met koekjes/chips/nasi neer. We dachten dat het de medewerkers dan toch te veel energie zou kosten om het ons duidelijk te maken. En het is gelukt hoor :) De rit viel ons een beetje tegen, we hadden mooi landschap verwacht, maar we reden gewoon tussen de landerijen van de boeren. Rijstvelden die niet felgroen waren. Maargoed het is wel duidelijk, we zijn echt verpest door Sumatra, het prachtige Sumatra haha. Om 14.30 kwamen we in Yogyakarta aan. We hadden al een hostel in de lonely planet gevonden waar een zwembad bij zit en midden in het backpackers gebied zit. Dus wij snel de trein uit en meteen de straat op, we wisten namelijk hoe we moesten lopen. Einde van het station naar links en de 1e straat weer links. Zo gezegd zo gedaan. Alleen de straat waar we uitkwamen had niet de goede straatnaam... hmm uiteindelijk de weg gevraagd, maar de man kon ons wel met de becak brengen. 30.000 idr. Toevallig had ik gelezen dat 12.000 normaal is, dus wij boden 10.000 waarop de man meteen naar 15.000 ging. Nou dan bieden wij 12.000 en daar ging hij mee akkoord. We zijn trots dat we de normale prijs hebben kunnen krijgen. Maar dan komt het volgende probleem; met z'n 2e in een becak waar je al schuin in moet zitten, want met z'n 2e recht naast elkaar past niet eens, dan nog allebei een backpack op schoot waar wij niet boven uitkwamen en dan nog de dagrugtassen en de 2 plastic tassen! Maar het is gelukt. Arme man, hij moest een helling op, kon het fietsend niet aan en ging dus lopen. Dan voel je je wel even schuldig hoor, voor 1 euro moet die man een kwartier zwoegen in die hitte (schandalig) ja we zaten dus ook nog eens een kwartier uit de richting. Blijkt dat we een station verder waren gestopt. Eenmaal bij het hostel, die we in de lonely planet hadden uitgezocht, sprintte we naar binnen om te vragen of er nog een kamer vrij was. Gelukkig was er nog 1 kamer vrij! We zitten in Bladok losmen. Erg schoon en een zwembad! Na een juice zijn we de straat op gegaan om een tour te boeken naar de borobudur en het vervoer naar de bromo. De borobudur is gelukt maar het vervoer naar de bromo...? Dit was gewoon onmogelijk! Vanwege de Idul Fitri (suikerfeest) is alles gesloten of volgeboekt. We zouden de 12e pas naar de bromo kunnen. Dat betekend dat je dus een week in yogya zit! Tjah dat vinden we echt zonde van onze tijd. Weet je wat we ook kunnen doen?! We gaan morgen ochtend de zonsopgang bij de borobudur doen en we boeken gewoon een vliegticket vanaf hier naar Bali! Dus mensen, afgelopen dinsdag hebben wij een ticket geboekt en morgenochtend om 7.55 vliegen wij gewoon even naar Bali en heb ik nog 2.5 week heb om daar rond te reizen/zonnen/surfen en cocktails te drinken!! Heerlijk zo impulsief, daar hou ik wel van en dat ik dat nu ook kan doen zonder weer rekening te houden met een ander (behalve Sanne dan) maar wat dat betreft zijn we echt hetzelfde. Gisterochtend zijn we dus om 3.15 opgestaan en om 4uur vertrokken naar de borobudur. Na een kleine klim kwamen we op de setumbu hill waar je prachtig uitzicht had op de merapi en de borobudur. Merapi is een van de 16 gevaarlijkste vulkanen ter wereld. Ik denk dat de foto's meer dan genoeg zeggen. Na zonsopkomst zijn we de borobudur op/in gegaan. Ongelofelijk hoe ze dat 1600 jaar geleden hebben kunnen bouwen! En ook bij dit geldt: De foto's zeggen genoeg. Om 10uur waren we weer terug en zijn we lekker bij het zwembad gaan zitten. Het was die ochtend/nacht toch iets te vroeg en zijn 's middags nog even terug in bed gedoken. Hierna hebben we ons opgefrist, zijn we wat gaan eten en de markt opgegaan die hier 2 weken lang is vanwege de Idul Fitri. Erg gezellig, zodra wij onze straat uitlopen komen we in de massa mensen en kraampjes terecht. We kopen trouwens in elke plaats een armbandje, dus ook hier weer. Sanne vroeg hoeveel een armbandje kostte, hierop was het antwoord 10.000 (80 cent) en Sanne zegt zooooo en begint heel hard te lachen, wat ik niet verwachtte van haar en dus ook begon te lachen. Het vorige armbandje was 5000. Dus dit was wel prijzig, maar die man zal het wel gek gevonden hebben dat we hem keihard zaten uit te lachen. Maar ze heeft hem voor 5000 hoor. Mijne was 20.000 maar heb hem voor 7000 gekregen, dat afdingen leren we wel. Gisteravond zaten we lekker te kaarten en hoorde we allemaal kinderen zingen, wel gek om 23.45. Maar het was een kleine optocht omdat het vandaag suikerfeest is. Ze zongen constant allah akbar, voor het eerst dat ik dat vrolijk hoor. Normaal hoor je het op tv en volgt er meteen een bom haha. Vanmorgen kon ik voor de 2e keer en Sanne voor het eerst uitslapen in deze vakantie. Maarja je bent zo gewend aan dit ritme dat ik om 7.50 klaar wakker was. We hebben de hele dag niets gedaan, behalve gezwommen en.... breadtalk! We hebben hem hier ook weer om de hoek gevonden. Dit is die broodjeszaak waar we onze ogen uitkeken in Bandung, verschillende croissantjes, taartpunten, pizzapunten, chocola en ga zo maar door. Daar hebben we eten gehaald voor op dat moment en voor morgen ochtend. Naast deze zaak zat een koffie zaakje, we stonden in de rij en dan loop je langs die vitrines met heerlijke donuts! Zullen we er 1 nemen? Ach boeie we doen het gewoon. Eenmaal bij de kassa rekende we af en kregen we een gratis donut bij de koffie (ik had iced choco) dusss... allebei 2 donuts... okay! Haha de rest van Breadtalk komt later wel op.

Mensen, dit is echt geen grapje! Ik zit dit nu net te typen en ineens begint de grond te bewegen. Ik voelde het niet alleen maar iedereen hier op het terras. Het was een lichte, maar toch een aardbeving! CHECK! Kan dat ook weer van het lijstje geschrapt worden hihi.

Morgen vliegen we dus naar Bali, we verblijven in Legian, maar we gaan eerst naar Renate in Sanur! Zij helpt ons met het visum verlengen want we zitten hier langer dan een maand. Ook leuk om met haar af te spreken.

Dit was het verhaal, de volgende is vanaf Bali!

• 08 Augustus 2013 - 14:08

Jouw Mammie:

Taz ik zit in mn eentje aan de keukentafel KEIHARD TE BULDEREN VAN HET LACHEN! Zo hard dat Gysmo komt kijken wat er is. Hilarisch dat verhaal over die arme man die jullie voor 1 euro de berg op duwt. Wat is er met jou gebeurd? Klagen dat het zielig is maar geen stuiver meer geven? O o o... ik lig in een deuk. Maar heb ook een beetje plaatsvervangend schaamte .. zo heb ik je niet opgevoed. Offf toch wel.. lekker het verwende meisje uithangen hahahaha.
    Die aardbeving vind ik minder leuk maar dat weet je inmiddels. Wel handig voor je cocktails.. shake and ... haha
    nee ik vind het maar niets... maar gelukkig duurt het nog maar 2,5 weken :)
    Dikke zoen liefie en doe toch maar heel voorzichting!

• 08 Augustus 2013 - 17:35

Ben:

Wat een verslag weer en hoe je het brengt, Nathasja wat een humor maar wel zielig voor die man twee jonge meiden de heuvel opdrukken hilarisch.
    We blijven ons verbazen hoe je het doet beter gezegd hoe jullie het doen.
    Nou Bali wordt natuurlijk ook weer een uitdaging, fijn dat Renate jullie wil helpen doe haar maar de groeten van ons.
    Meiden geniet dikke xxxxxxxxxxx van ons

• 08 Augustus 2013 - 17:38

Cindy:

wow wat een prachtige foto,s en wat een supermooie omgeving en al die mooie natuur!! top dat jullie het zo leuk hebben joh, gun het je echt dat je naar je zin hebt!! dit nemen ze je nooit meer af die mooie herrinneringen!!! ga zo door met je leuke verslagen en foto,s en de groetjes aan je reisgenootje!

• 08 Augustus 2013 - 18:51

Geke:

He vind het super leuk om je verslagen te lezen,jullie zijn echt aan het genieten.wat een pret zullen jullie hebben bij het afdingen gaat jullie ook goed af zo te lezen.En de foto's zijn ook mooi,zo kunnen wij ook nog wat zien.Veel plezier in Bali..

• 08 Augustus 2013 - 21:18

Petra Bomhoff:

Hoi Nathasja, wat een mooie en spannende verhalen.Ik zou het je niet nadoen, ben niet zo avontuurlijk aangelegd. Fijn dat jij en Sanne zo genieten en nu op naar Bali. Daar wil ik ook wel naar toe.Wacht op je volgende verhaal.

• 08 Augustus 2013 - 22:24

Jolanda:

Hoi Liefie
    Alweer een reactie van mij. (ik kan het niet laten haha)
    Ik zit net als jouw moeder enorm te lachen (ik zit echt te schudden van t lachen en wout vraagt net of het wel goed met mij gaat whoeaa) om het verhaal dat die arme man zich het schompes
    moet trappen en dan uiteindelijk moet gaan lopen om jullie naar boven te krijgen en dat allemaal voor
    1 euro (dan hadden jullie toch ook kunnen gaan lopen??) of hebben jullie je echt al zo snel
    aangepast?
    Wat lekker dat je zomaar kan beslissen om naar Bali te gaan zonder met iemand rekening te moeten houden, behalve Sanne dan
    Ontzettend fijn dat juliie zoveel lol hebben met zn tweeen
    Als je bij Frans en Renaat bent wil je ze dan een dikke kus van mij/ons geven
    (je hebt er wel wat aan gehad.... dat ik je het nummer van hun heb gegeven...... of heb je haar niet gebeld
    Wil je ook nog wat foto s voor ons maken als je in Sanur bij Renaatje bent
    Lieverd (s) geniet nog verder van al het moois en heel veel plezier
    Tot het volgende verhaal
    XXX XXX XXX XXX XXX

• 08 Augustus 2013 - 23:01

Joke:

Een mooi reisverslag. Maar arme kerel! die jullie op z'n becak niet fietsend maar al lopend en zwoegend voor een enkele euro de helling heeft opgesjouwd. Letterlijk en figuurlijk... bepakt en bezakt, heeft hij het twee jonge dames wel echt naar de zin willen maken. Een 'blauwe enveloppe met inhoud' vragen zou van hem zo gek nog niet zijn geweest.
    Ook de foto's waren mooi. De twee foto's van jullie zelf, in (of op) Borobudur, verbeeld ik mij het paard onder jou, Nathasja, net te zijn weggereden en Sanne de bezem (om op te zweven) te hebben verloren. Twee erg leuke fantasie rijke foto's.
    Er valt op jullie reis heel wat te zien en te beleven. De weken ze vliegen voorbij. Nu nog een bezoek aan het eiland Bali. En een schare medereizigers reist van veraf met jullie mee en verwachten ook dan weer een reisverslag...

• 09 Augustus 2013 - 00:49

Meerke:

Dit was weer een super verhaal en met het lezen ervan geniet je mee. De foto's zijn prachtig
    Op Bali komt denk ik de luxe, is ook fijn om mee te maken.dikke kus van ons beide

• 10 Augustus 2013 - 09:19

Léonie:

Hoi hoi,

Gisteren had ik geen tijd, maar ik kon het niet laten om op zaterdagochtend aan de keukentafel even je belevenissen weer te volgen. Nou jij laat de mensen fietsen voor je, ik heb gisteren met een vriendin einde gefietst om een andere vriendin van ons te bezoeken. We missen dan wel eens een afslag omdat we het zo gezellig hebben, dat was gisteren ook weer het geval, dus de route werd weer wat langer.
    Het fietsen gaf ons een voldaan gevoel....dus misschien de volgende keer...nee geintje.
    Heb weer van je verhaal en de mooie foto's genoten, je leert ons ook nog wat over de wereld.
    Blijf schrijven, een knuffel van je tante

• 12 Augustus 2013 - 21:59

Reini:

Haha, ik sluit me helemaal bij je moeder aan!!!! Wat een stel mafkezen zijn jullie en wat leuk dat jullie het zo goed kunnen vinden zeg!
    Maak een spetterend vervolg in Bali, wij wachten met smart op je volgende verslag!!
    Groetjes!!!